Coimbra Europa Podróże Portugalia

Coimbra – studencka stolica Portugalii

15 kwietnia 2022

Powrót do przeszłości!

Po zobaczeniu Doliny Rzeki Douro naszym kolejnym celem była malownicza Coimbra. Miejsce wciąż mało popularne wśród naszych rodaków, gdyż leży pomiędzy Porto i Lizboną, a na dodatek znajduje się 50 km od Oceanu. To sprawia, że często bywa pomijana, bo albo jest tu za daleko, albo nie leży nad Oceanem. Nas to jednak nie zniechęciło, bo Coimbra od samego początku wydawała mi się ciekawym miastem i nie pomyliłam się! Dawna stolica Portugalii, trzecie co do wielkości miasto w kraju, miasto królów, studentów i muzyki Fado. Połączeni historii, zabytków i cudownego portugalskiego klimatu. Trudno się oprzeć, dlatego chodźcie – pokaże Wam co zwiedzić w Coimbrze!

Coimbra: Praca do Comercio

Zwiedzanie Coimbry rozpoczynamy od placu do Comercio. Dlaczego akurat od tego miejsca? Po pierwsze – zostawiliśmy na pobliskim parkingu samochód, a po drugie była tu restauracja, w której chcieliśmy zjeść obiad. Przy okazji zobaczyliśmy jeden z głównych i całkiem ładnych placów w Coimbrze. Za kościołem św. Bartłomieja znajduje się natomiast najstarszy budynek w mieście (a lokalsi twierdzą nawet, że w całej Portugalii). Rzeczywiście widać po nim, że bliżej mu do ruiny niż zabytku.

Obiad zjedliśmy w A Cozinha da Maria! To portugalska kuchnia, w której przeciętne ceny dań wahają się w granicach 10-15€. My zamówiliśmy rybę oraz policzki i naprawdę czuliśmy się jak na pysznym domowym obiedzie! Polecamy!

Largo da Portagem

Kierujemy się teraz w stronę Uniwersytetu, ale zanim tam dojdziemy robimy jeszcze krótki postój w samiutkim centrum miasta czyli na Largo da Portagem! Co ciekawe, nazwa tego placu pochodzi od cła, które było pobierane w tym miejscu od przyjezdnych.

Na tym placu znajduje się jeden z symboli architektonicznych miasta, Hotel Astória zbudowany w 1926 roku i budynek Banku Portugalii.

Uniwersytet w Coimbrze

Po krótkim spacerze pod górę, docieramy do celu. Uniwersytet w Coimbrze znajduje się na najwyższym wzniesieniu w mieście, a z daleka bardziej przypomina twierdzę niż uczelnie. Dlatego dobrze, że jesteśmy już po obiedzie, bo przynajmniej mamy co spalać podczas wejścia na górę. Uniwersytet jest 10 najstarszym uniwerkiem w Europie. Instytucja została założona przez króla Dionizego 9 Sierpnia 1290 roku i początkowo mieściła się w Lizbonie. Za panowania kolejnych króli uniwersytet był przenoszony z Lizbony do Coimbry i odwrotnie, ale jak widać ostatecznie osiadł w Coimbrze. W 2013 roku uczelnia trafiła na listę UNESCO.

Najbardziej reprezentatywna część uczelni należała kiedyś do Rezydencji Królewskiej, więc nic dziwnego że uniwerek może przypominać pałac. Wejście na Patio Uniwersyteckie jest darmowe, ale niestety podczas naszej wizyty było całe w rusztowaniach…

Nie udało nam się także wejść do słynnej barokowej biblioteki Joaniny. Studenci uniwersytetu mogą ją zobaczyć za darmo, a reszta śmiertelników musi zapłacić 12€ za wejście. Bilet ten obejmuje także wejście do innych części uniwersytetu, ale to chyba po to żeby się nie oburzać, że biblioteka jest cholernie droga. Żeby jeszcze bardziej zniechęcić i tak masę chętnych turystów, to kasa biletowa znajduje się z 800 metrów od biblioteki. Dokładnie tutaj. A skąd takie tłumy chętnych? Być może z powodu J.K. Rowling, która miała się wzorować na bibliotece tworząc swój magiczny świat Hogwartu.

Ogród Botaniczny

Do uniwersytetu przylegają Ogrody Botaniczne, które początkowo mieliśmy w planie zobaczyć, ale ze względu na zamieszanie z biletami do biblioteki (próbowaliśmy kupić, ale okazało się, że już były wyprzedane), ostatecznie o nim zapomnieliśmy! Szkoda, bo ze zdjęć wygląda na ciekawe miejsce i dodatkowo można tam zobaczyć Bambusowy las oraz znajdujący się w pobliżu akwedukt.

Praca da Republica

Ominęliśmy także powyższy plac, co także uważam za sporą stratę, ze względu na przepiękną fontannę jaka się znajduje w pobliskim parku.

Nowa Katedra

Coimbra może się pochwalić aż dwoma katedrami! Nowa Katedra znajduje się tuż obok kasy biletowej biblioteki Joaniny, dlatego można ją zobaczyć przy okazji. Wejście do środka kosztuje symboliczne 1€ i uważam, że naprawdę warto zajrzeć! Zwłaszcza, że Nowa Katedra wcale nie jest taka nowa jak mogłaby na to wskazywać jej nazwa. Jej budowa rozpoczęła się w XVI wieku i trwała 100 lat.

Muzeum Machado Castro

Tuż obok nowej Katedry znajduje się jedno z najważniejszych portugalskich muzeów – Machado Castro. Zgromadzono tu najważniejsze dzieła malarstwa, rzeźby i sztuki dekoracyjnej. Nawet jeśli nie zamierzacie wchodzić do środka, to fajnie zaglądnąć na tutejsze niezwykle fotogeniczne patio!

Stara Katedra

Kierujemy się teraz w stronę Starej Katedry. Przemieszczamy się wąskimi i klimatycznymi uliczkami, które upodobali sobie studenci!

Stara Katedra (Sé Velha de Coimbra) to świątynia wzniesiona w 1162 roku. Jest jednym z najbardziej charakterystycznych zabytków architektury romańskiej w Portugalii. Katedra do dziś zachowała się w prawie nienaruszonym stanie, ale jej wnętrza noszą też pamiątki innych epok. Wejście kosztuje 2,5€ i mogę Was zapewnić, że warto wydać tę kwotę.

Manga Klasztor

Kolejnym miejscem, które chcieliśmy zobaczyć był Manga Klasztor. To pozostałość po dawnym XVI wiecznym ogrodzie w pobliżu klasztoru Św. Krzyża. Jest to pierwsza, całkowicie renesansowa konstrukcja architektoniczna w Portugalii. Z pobliskich wzgórz roztacza się także świetna panorama miasta!

Klasztor Św. Krzyża (Igreja de Santa Cruz)

Skoro Manga Klasztor znajduje się przy Klasztorze św. Krzyża, to naturalne, że następnym punktem będzie właśnie ta świątynia. Warto jednak dodać, że obecnie jest to kościół, w którym znajdują się szczątki pierwszych portugalskich królów. Świątynia jest związana z działalnością św. Antoniego, który spędził w klasztorze kilka lat.

Brama Barbakan

Polecam przespacerować się teraz główną ulicą aż dojdziecie do miejsca, które na mapie oznaczone jest jako Barbican Gate. To fragment dawnych murów miejskich – warto przespacerować się uliczką pod łukiem!

Bolo de Balacha

Po intensywnym zwiedzaniu postanowiliśmy uzupełnić cukry w pobliskiej kawiarnii i zamówiliśmy Bolo de Balacha. To dosłownie ciasto z ciasteczek, które jest jednym z ulubionych ciast w Portugalii. Bardzo słodkie i łatwe w przygotowaniu. Myślę, że warto spróbować! 😊

Coimbra – panorama

Zanim pożegnaliśmy się z miastem, pojechaliśmy jeszcze na drugą stronę rzeki. Roztacza się stąd genialna panorama miasta!

I to już wszystko co dla Was przygotowałam!

Pozostałe wpisy z naszej tygodniowej wycieczki po Północnej Portugalii:

Podobał Ci się wpis? Chcesz nas docenić? Zostaw serduszko/komentarz pod postem lub polub nas na Facebooku albo zaobserwuj na Instagramie. Ciebie nic nie kosztuje, a nas do dalszej pracy motywuje!  <3

Dziękuję, że jesteś! Twoja kawa pobudza mnie do działania i pomaga w prowadzeniu bloga! Moje teksty o podróżach po Niemczech to nierzadko jedyne wpisy po Polsku w Internecie. Jeśli chcesz poznać prawdziwe perełki i wspierać język polski w niemieckiej turystyce, to dobrze trafiłeś! Pomóż mi opisać Niemcy i świat po Polsku!

Postaw mi kawę na buycoffee.to