Prawdziwi fani motoryzacji…
Napiszemy Wam wprost, bez owijania w bawełnę, że obydwoje nie jesteśmy fanami motoryzacji! Czy to nie dziwne, że tacy z nas podróżnicy, a w ogóle nie interesujemy się tym, co nam umożliwia transport? No niestety, tak wyszło, że nie jest to nasz ulubiony temat rozmów, a ja, jak na typową kobietę przystało, bardziej interesuje się kolorem i wyglądem, niż tym co ma w środku dany model! Niemniej jednak, wyznajemy zasadę, że oryginalne muzea warto odwiedzić. Nie zrozumcie nas źle, bo wiadomo, że każde muzeum jest inne ze względu na posiadane eksponaty, ale chyba zgodzicie się, że Muzeum Sztuk Pięknych na świecie jest mnóstwo, a BMW muzeum już nie? Nie tylko ciekawe eksponaty przyciągają spragnionych wiedzy i wrażeń turystów, ale także oryginalny temat tejże instytucji. Nie mieliśmy do tej pory okazji odwiedzić podobnego muzeum, dlatego jeśli ciekawią Was nasze wrażenia, to zapraszamy na krótki wpis!
Jak się tutaj dostać?
BMW Muzeum znajduje w Olympiaparku w Monachium. Więcej o Monachium, możecie poczytać w dedykowanym dla tego miasta przewodniku. Z centrum miasta najszybszą opcją dojazdu jest U-bahn nr. 3 (metro). Trzeba wysiąść na przystanku Olympiapark. Po wyjściu na zewnątrz ze stacji metra, znajdziecie się na przeciwko BMW Welt.
BMW WELT
Zanim jednak opowiem Wam o muzeum, to należy Wam się jeszcze jedno małe wyjaśnienie. Jeśli zdążyliście już poszukać trochę w internecie, to na pewno natrafiliście też na nazwę BMW Welt. Ten BMW Welt, to właśnie pierwszy budynek jaki zobaczycie tuż po wyjściu ze stacji metra. To nic innego jak potężna hala wystawowa, którą można odwiedzić za darmo i… kupić sobie BMW. Można zatem rzec, że jest to ogromnych rozmiarów salon, ukazujący wielkość i bogactwo niemieckiej marki. Oczywiście, jest to część darmowa, przez którą warto przejść skoro już tutaj jesteście! Jeśli Wam się poszczęści, to może traficie akurat na jakieś pokazy albo inne ciekawe wydarzenia! Podczas mojej pierwszej wizyty, po całym obiekcie śmigał na motorze jakiś gość, robiąc co jakiś czas nieziemskie sztuczki.
BMW Muzeum
Na przeciwko BMW Welt, w dość niepozornym budynku w kształcie filiżanki, znajduje się BMW Muzeum. Obok niego dumnie prezentuje się 4-cylindrowy wieżowiec BMW. Nas najbardziej interesuje jednak ta „filiżanka”, bo to właśnie w niej znajduje się cała ekspozycja. Aktualne ceny oraz godziny otwarcia możecie sobie sprawdzić tutaj. W ramach ciekawostki zdradzę Wam, że na dachu BMW Muzeum znajduje się logo marki. Można je podziwiać w pełnej okazałości z pobliskiej Wieży Telewizyjnej, na którą polecam Wam wjechać. Oprócz BMW Muzeum macie okazję zobaczyć także całą Wioskę Olimpijską w pełnej okazałości.

BMW Muzeum
Historia pełna wzlotów i upadków
-
I Wojna Światowa
Historia Bayerische Motorenwerke GmbH (z niem. Bawarskie Zakłady Silnikowe sp. z o.o.) jest dość łatwa do odgadnięcia. Podobnie jak w przypadku innych dużych niemieckich koncernów, BMW rozwinęło skrzydła już podczas I Wojny Światowej. Nie był to jednak przemysł motoryzacyjny jakbyście pewnie obstawiali, ale lotniczy. Rząd Niemiecki zlecił BMW produkcję silników do samolotów, co znacznie poprawiło kondycję finansową przedsiębiorstwa. Jednak wraz z końcem wojny, podobnie jak całe Niemcy, firma popadła w głęboki kryzys.
Dopiero w 1923 roku przyszłość BMW znowu nabrała jasnych barw. Firma wypuściła legendarny motocykl BMW R 32. Był to pierwszy model, który odniósł sukces, przynosząc zyski na przestrzeni kolejnych lat, a nawet dekad.
-
II Wojna Światowa
II Wojna Światowa, to kolejne wyzwania dla wciąż początkującego przedsiębiorstwa. Strach przed ponownym upadkiem po I Wojnie Światowej, sprawił, że władze BMW już nie tak chętnie przyjęły ofertę niemieckiego rządu na budowanie silników lotniczych. Mimo to, nie zrezygnowano z tego interesu całkowicie, gdyż przemysł zbrojeniowy niósł ze sobą duże zyski dla przedsiębiorstwa. Postanowiono jednak nie koncentrować się wyłącznie na przemyśle lotniczym.

Mój ulubiony zakątek w BMW Muzeum! 🙂

Ewolucja
Po II Wojnie Światowej również nadszedł kryzys, z którego BMW ciężko było się wydostać. W tym okresie pojawiły się też dwa modele aut: BMW 501 i BMW Isetta. Ten pierwszy, był luksusowym modelem przeznaczonym dla wyższych sfer społecznych. Produkcja tego pojazdu była tak kosztowna, że każdy sprzedany egzemplarz przysparzał BMW ok. 4000 marek niemieckich strat. Równolegle do 501 pojawiło się też inne śmieszne autko, produkowane na licencji włoskiego ISO – Isetta. Produkcję tych 2 zupełnie odmiennych aut, trafnie skomentował Der Spiegel: Przedsiębiorstwo budowało z jednej strony 501, a z drugiej Isettę – auta dla „dyrektorów banku i wyrobników”.

Isetta
Dopiero w latach 60-tych ubiegłego wieku, wraz z nadejściem modeli nowej klasy BMW 1500, które z wersjami BMW 1800 i BMW 2000 osiągnęły duży sukces, BMW ponownie stanęło na nogi. Od tamtej pory spółka nie notowała już tak dużych kryzysów jak miało to miejsce po obydwu Wojnach Światowych.

Klasyki
XXI wiek
Ciężko się nie zgodzić, że obecnie BMW to przede wszystkim synonim luksusu i nowoczesnych technologii. Najnowsze modele BMW powoli zaczynają przypominać statki kosmiczne. Kto by pomyślał, że firmie wielokrotnie groził kompletny upadek i na dodatek nigdy nie posiadała znaczących inżynierów w świecie przemysłu samochodowego.

Future
BMW Muzeum – zwiedzanie
Oprócz historii marki, w BMW Muzeum mamy też możliwość nacieszyć oczy najróżniejszymi modelami BMW. Prawdziwa gratka dla fanów niemieckiej motoryzacji, ale nawet nam, laikom z krwi i kości w tej kwestii, bardzo się podobało. Muzeum jest świetnie urządzone, a przede wszystkim bardzo nowoczesne. Ten futurystyczny klimat udziela się szczególnie w sekcji, gdzie możemy podziwiać najnowsze modele BMW. Przyznam szczerze, że była to część, która zainteresowała mnie najbardziej (choć obstawiałam, że to właśnie retro auta mnie pochłoną). Tymczasem nowe modele są tak kosmiczne (sorry, no nie znam się aż tak dobrze, więc na mnie robi to wrażenie), 😀 że aż brakuje mi słów, żeby je opisać (może jeszcze nie ma odpowiednich wyrazów dla takiej technologii)? 😉 W końcu nie widać jeszcze często takich samochodów na drodze, a wyglądają naprawdę jak z przyszłości.

Tomorrow car

Tomorrow car

Tomorrow car
Na BMW Muzeum warto poświęcić ok 1,5 h zwiedzania. Jak wiecie, dla mnie nie był to zmarnowany czas, dlatego Wam serdecznie polecam to miejsce.
A może mieliście okazję już zobaczyć BMW Muzeum? Dajcie znać!
Dla zainteresowanych: podobne muzea znajdziecie np. w Stuttgarcie (Mercedes) i w Ingolstadt (Audi).
Chcesz wiedzieć jak zorganizowaliśmy sobie taką wycieczkę? Ile nas to dokładnie kosztowało, kiedy kupowaliśmy bilety, kiedy noclegi, itp.? Przeczytaj nasz dedykowany wpis, w którym znajdziecie odpowiedzi na te (i inne) pytania!
Podobał Ci się wpis? Chcesz nas docenić? Zostaw serduszko/komentarz pod postem lub polub nas na facebooku albo zaobserwuj na Instagramie. Ciebie nic nie kosztuje, a nas do dalszej pracy motywuje! 🙂 <3
4 komentarze
Nie jestem fanką motoryzacji, ale muzeum jest tak kolorowe, że dla samej koncepcji i wyglądu chętnie bym je odwiedziła.
Dokładnie! Nie trzeba być fanem motoryzacji, czy nawet znać się na autach, bo samo muzeum i ten futurystyczny klimat robi swoje! 🙂
dziękuję za podpowiedz co zobaczyć w Monachium!!
Bardzo proszę 😉