Europa Hesja Niemcy Podróże

Marburg – w sercu Hesji!

12 marca 2019
W komplecie

W końcu nadszedł najpiękniejszy okres mojego pobytu we Frankfurcie. Na przedłużony weekend przyjechał do mnie współwłaściciel i współtwórca tego bloga, moja druga połówka – Darek! 🙂 Choć wstępnie planowaliśmy się zobaczyć nieco później, to jednak obowiązki w pracy szybko zrewidowały nasze plany, dlatego też przyjazd zaplanowaliśmy na drugą połowę lutego. Na szczęście pogoda okazała się być w miarę łaskawa, a przede wszystkim stabilna. Nie mogliśmy narzekać pod tym względem, choć nie będziemy ukrywać, że Niemcy znacznie lepiej prezentują się w sezonie wiosenno-letnim! Tuż po przylocie, zdecydowaliśmy się na wypad do Marburga. To niewielkie miasto, położone ok. 100 km na północ od Frankfurtu. Mówi się, że jest ono sercem Hesji i nie bez powodu nosi taki tytuł! Zobaczcie co Marburg ma do zaoferowania! 🙂

Update 2023: Znów wybraliśmy się do Marburga!

Marburg – jak dojechać?

Z Frankfurtu nad Menem, z którego przyszło nam podróżować są dwie możliwości dojazdu. Jeśli podróżujecie solo, to rozważcie kupno biletu na Flixbusa. Jeśli jest Was więcej, wówczas bardziej opłacalna będzie podróż Deutsche Bahnem. My podróżowaliśmy na bilecie regionalnym (Hessen Ticket) za 36 euro. Jest to o tyle wygodna opcja, że możemy poruszać się przez cały dzień niemal całą komunikacją (oprócz ICE) po Hesji. O zasadach funkcjonowania biletów regionalnych możecie przeczytać tutaj.

Elżbieta Węgierska i Zakon Krzyżacki

Naszym pierwszym punktem na mapie Marburga był kościół św. Elżbiety (Elizabethkirche). Imponująca świątynia to jeden z najstarszych gotyckich kościołów w Niemczech. Zbudowano go ku czci Elżbiety Węgierskiej – żony Ludwika IV Świętego, Landgrafa Turyngii i Hrabi palatyna Saksonii. Po śmierci męża, Elżbieta przeniosła się do Marburga, gdzie otworzyła szpital, w którym pomagała leczyć chorych. Choć rodzina starała się zapewnić jej lepszy los, Elżbieta odmówiła pomocy. Wkrótce, mając zaledwie 24 lata, zmarła na chorobę, którą zaraziła się od swoich pacjentów. Kilka lat po śmierci została kanonizowana, a Zakon Krzyżacki, którego Marburg stał się centrum, wybudował kościół na jej nagrobku i uznał ją za swoją drugorzędną patronkę. Sława jej świętości była tak wielka, że jej grób zaraz po jej śmierci stał się celem licznych pielgrzymek. Dziś w kościele można podziwiać Relikwiarz Elżbiety.

W pobliżu kościoła św. Elżbiety znajduje się też inny, równie ciekawy gotycki kościół – Michaelskapelle.

Szachulcowy Marburg

Piękno tego miasta jes zbyt męczące, bo co chwilę rzeba tu robić zdjęcia szachulcowej zabudowie! 😉 W starym mieście, domki w kratkę zdają się ciągnąć bez końca. Niektóre nawet dekorowane są zabawnymi elementami (zwróćcie uwagę na smoka). Rynek zdobi XVI wieczny Ratus. Dość skromny jak na niemieckie sandardy, ale też piękny w swej prostocie!

Ratusz

Największym zaskoczeniem jednak, okazała się dla nas winda w starym mieście! Otóż, jak się okazało, różnica poziomów pomiędzy starym miastem, a nową zabudową jest naprawdę ogromna. Zamiast chodzić naokoło lub męczyć się schodami, mieszkańcy wybudowali sobie windę, którą można wjechać do centrum! Sprytne i ciekawe rozwiązanie, szczególnie dla osób o mniejszej sprawności ruchowej! 🙂

Uniwerek – składałam tu papiery na Erasmusa!

W trakcie naszego spaceru po mieście, zaglądnęliśmy też na uniwersyeckie muy. W 1527 roku , w czasie reformacji landgraf Filip Wielkoduszny założył tu pierwszy uniwersytet protestancki. Do dziś jest to niezwykle ważna instytucja, która w 2005 roku w okresie zimowym liczyła aż 16 tys. studentów! Niewiele zabrakło, a sama byłabym częścią tej społeczności, gdyż podczas składania papierów na Erasmusa był to mój trzeci wybór. Jak wiecie (albo i nie), ostatecznie dostałam się do Lipska, którego nie zamieniłabym na nic innego! 🙂

Zamek Landgrafów Hesji

Ostatnio prześladuje nas przekonanie, że do większości atrakcji, które chcemy zobaczyć jest zawsze droga pod górę. Nawet tu, w niemieckich miastach i miasteczkach towarzyszyło nam to uczucie, szczególnie w Marburgu. Nie dość, że stare miasto położone jest na dużym wzniesieniu, to zamek stoi na jeszcze większym. Oczywiście, dojeżdża do niego autobus co odkryliśmy już na samej górze, ale w gruncie rzeczy nie było tak źle! 🙂

Zamek Landgrafów Hesji ma za sobą już ponad 1000 letnią historię. Pierwsze fortyfikacje w tym miejscu pojawiły się już około tysięcznego roku. Później, zamek rozbudowywano w stylu gotyckim i renesansowym. Obecnie mieści się tutaj muzeum historyczne i pałac ślubów. Z zamku roztacza się też wspaniały widok na miasto i majestatyczny kościół luterański!

W drodze na zamek znajduje sie lustro!

Kaiser Wilhelm Turm

Polecam też zajrzeć na wieże widokową Kaiser Wilhelm Turm, z której roztacza się genialna panorama na centrum Marburga. Przy wieży jest kawiarnia, a w całkiem niedalekiej odległości znajduje się też Ogród Botaniczny. Możecie tu podjechać samochodem bądź autobusem, lub wdrapać się na wzniesienie o własnych siłach!

Tak jak przypuszczaliśmy, Marburg okazał się być idealnym miastem na krótki wypad z Frankfurtu. Oczarował nas swoim szachulcowym pięknem i bogatą historią. Możemy Wam zatem polecić na weekendowy wypad! 🙂

Jeżeli lubisz podróżować po Niemczech tak jak my i chcesz być z nami na bieżąco, albo chcesz może pochwalić się swoimi odkryciami w tym pięknym kraju, to zapraszamy na grupę: Podróże po Niemczech

Podobał Ci się wpis? Chcesz nas docenić? Zostaw serduszko/komentarz pod postem lub polub nas na facebooku albo zaobserwuj na Instagramie. Ciebie nic nie kosztuje, a nas do dalszej pracy motywuje!  <3