Europa Nidzica Polska Zamki

Szlakiem zamków gotyckich – Nidzica

29 września 2017
Szlakiem zamków gotyckich

Około 1370 roku rozpoczęła się budowa zamku w Nidzicy. Burzliwe dzieje tych ziem, kilkukrotnie doprowadzały zamek do ruiny. Na szczęście znaleźli się ludzie, którzy postawili go na nogi. Dziś, wchodzi on w skład 12 zamków gotyckich, które znajdują się na terenie Warmii, Mazur i Kaszub. Nasza Nidzica znajduje się w województwie Warmińsko-Mazurskim. Zwróćcie na to uwagę jak będziecie szukać Zamku w Nidzicy, ponieważ w Małopolsce znajduje się miasto o podobnej nazwie – Niedzica. Na dodatek, w Małopolskiej Niedzicy również znajduje się zamek. Choć obie miejscowości dzieli mnóstwo kilometrów, to w cale nie tak trudno je pomylić. Wystarczy zaglądnąć do internetu – pod hasłem Nidzica nie rzadko znajdziecie zdjęcia zamku Dunajec i na odwrót! My już nauczyliśmy się je rozróżniać, teraz kolej na Was. Poznajcie tym razem Nidzicę i jej gotycki zamek!

Nidzica – dojazd

Naszym punktem początkowym była Warszawa Wschodnia. Dlatego w tym przypadku najlepszą opcją był pociąg IC. Do Nidzicy kursują bezpośrednio 3-4 pociągi dziennie, a bilety kosztują ok. 30 – 40 zł w jedną stronę. Na zwiedzanie zamku nie potrzeba zbyt dużo czasu – ok. 2-3 h, więc spokojnie się wyrobicie.

Krótka historia zamku

Jak już wiecie ze wstępu, Nidzica i jej zamek gotycki mają bogatą historię sięgającą średniowiecza. Ponadto, zamek jest dość sporych rozmiarów, co dodatkowo zachęcało nas do odkrycia jego tajemnic. Niestety, trochę się zawiedliśmy. Może nie oczekiwaliśmy komnat i sal takich jak w Malborku, ale liczyliśmy na jakieś miniaturowe wersje tego największego zamku w Europie. Zwłaszcza, że zamek w Nidzicy również został zbudowany przez Krzyżaków, którzy z przerwami urzędowali na nim spory kawałek czasu. Oprócz nich, zamek gościł też wojsko francuskie na początku XIX wieku. Efektem tej gościnności była natomiast wizyta kozaków dońskich, która przyczyniła się do zniszczenia zamku. Kilkanaście lat później zamek odbudowano i część jego komnat przeznaczono na urząd, a nawet na mieszkania prywatne.

Współczesna historia zamku przedstawia się równie ciekawie. W okresie II WŚ stacjonowali tu naziści, dlatego w czasie ofensywy radzieckiej zamek ponownie uległ poważnym zniszczeniom. W latach 60-tych ubiegłego wieku zamek został odbudowany. W jego murach znajduje się obecnie książnica miejska, Muzeum Ziemi Nidzickiej, nowoczesna sala konferencyjno-wystawowa, pracownia rzeźby, bractwo rycerskie, galeria malarstwa Hieronima Skurpskiego, biuro turystyczne, hotel oraz restauracja, która organizuje na zamówienie średniowieczne biesiady.

Zwiedzanie

Niestety, tak rozległe wykorzystanie zamku przez urząd i inne podmioty, nie pozostawia zbyt wiele żądnym historii turystom. Mimo to, chcieliśmy zobaczyć kilka udostępnionych odpłatnie sal. Nie sądziliśmy jednak, że będzie to aż tak spore wyzwanie. W prawdzie byliśmy poza sezonem, ale żeby nie było nigdzie oznaczonej kasy czy jakiejkolwiek informacji? Przez kilka minut chodziliśmy góra i dół, aż w końcu zaczepił nas jakiś Pan w stylu dozorcy. Kiedy dowiedział się, że chcemy zobaczyć zamek, to zniesmaczony odparł, że kosztuje to 10 zł i za 40 min. może pokazać nam zamek (choć nie wyglądał na bardzo zajętego). Dodał też, że w sumie to nie warto, bo nic tam wiele nie ma. Przyznam szczerze, że z taką auto-promocją jeszcze się nie spotkaliśmy. Zniechęceni, postanowiliśmy się powłóczyć przy zamku i po części darmowej. Wstęp do niektórych sal jest bezpłatny.

Żałowaliśmy wówczas, że nie przyjechaliśmy autem, bo najchętniej zapakowalibyśmy się z powrotem do domu. Tak to, musieliśmy czekać kilka godzin na pociąg. Najpierw weszliśmy do restauracji zamkowej, która jak na tak małe miasteczko była bardzo droga!! Owszem, dostaliśmy bardzo dobry sernik i kawę, ale za 20 zł. W dodatku musieliśmy się zmyć przed 13, bo po tej godzinie wszystko było zarezerwowane. Resztę czasu przesiedzieliśmy na upiornym dworcu.

Nidzica – podsumowanie

Nidzica trochę nas rozczarowała. Po tak dużym zamku spodziewaliśmy się czegoś znacznie lepszego. Pomimo, że więcej czasu spędziliśmy w restauracji i na dworcu w oczekiwaniu na pociąg, nie uważam tej wycieczki za całkowicie bezsensowną. Szkoda, że trafiliśmy na takiego „przewodnika”, który wolał zniechęcić niż zachęcić. Może wy traficie na lepszego! Nie jest też tak, że odradzamy Wam to miejsce, bo sama mam w planach zobaczyć wszystkie zamki na szlaku Gotyckim. 🙂

Podobno warto przyjechać tu w lipcu, kiedy obchodzone są Dni Nidzicy. Organizowane są wtedy koncerty, pokazy walk rycerskich czy inscenizacja palenia grodu. Jest też Festiwal Fantastyki. Natomiast pod koniec sierpnia, odbywają się Targi Rzemiosła.

Podobał Ci się wpis? Chcesz nas docenić? Zostaw serduszko/komentarz pod postem lub polub nas na facebooku albo zaobserwuj na Instagramie. Ciebie nic nie kosztuje, a nas do dalszej pracy motywuje! 🙂 <3